Hoge verwachtingen
Uit onderzoek blijkt dat het hebben van hoge positieve verwachtingen één van de factoren van goed onderwijs is. Hieronder noemen we een aantal redenen waarom wij het als school van groot belang vinden om te werken vanuit hoge verwachtingen;
- het biedt gelijke kansen voor alle leerlingen
- het heeft een positief effect op leerresultaten
- de self efficacy van leerlingen neemt toe
- het heeft een positieve invloed op gedrag, motivatie en welbevinden
We weten uit onderzoek (Rosenthal 2011) dat de ontwikkeling van leerlingen sneller verloopt als we hoge verwachtingen van leerlingen hebben. Dit heeft te maken met: de warmtefactor, aanbodfactor, reactiefactor en feedbackfactor.
We zijn ons bewust van hoe we hoge positieve verwachtingen kunnen vertalen naar ons dagelijks handelen. Op dit moment zijn nog niet alle aspecten hiervan terug te vinden in ons handelen. Aan het einde van onze schoolplanperiode 2023-2027 willen we dit volledig geïntegreerd hebben. De studiedagen, kleine en grote schoolbesprekingen, coaching on the job, intervisie en collegiale feedback zijn manieren om naast onze kleinere overlegmomenten, expliciet aandacht te geven aan de vertaling van hoge positieve verwachtingen naar ons dagelijks handelen.