Didactisch handelen
School > groep > leerling
Op onze school hebben de leerkrachten de onderwijsbehoeften van de leerlingen in beeld gebracht. Daarbij wordt volgens de methodiek van Opbrengstgericht Passend Onderwijs gewerkt vanuit school, naar groep, naar leerling.
Op schoolniveau worden de didactische afspraken vastgelegd in de onderwijsplannen voor de kernvakken. Deze afspraken zijn passend bij de onderwijsbehoeften van de totale schoolpopulatie.
De leerkrachten kunnen beredeneerde aanpassingen doen voor de groep en/of leerling. Bij de groep gaan we uit van de middenmoot als vertrekpunt en gaan we in principe uit van convergente differentiatie: alle leerlingen behalen de cruciale leerdoelen. De leertijd varieert afhankelijk van de onderwijsbehoeften.
Instructiemodel
De instructie bij de kernvakken wordt gegeven aan de hand van het effectief bewezen instructiemodel Expliciete Directe Instructie (EDI). De leerkrachten hebben zich dit model volledig eigen gemaakt en kunnen beredeneerd afwijken wanneer dat passend is bij de onderwijsbehoeften van de groep en/of leerling. De leerkrachten versterken hun vaardigheden in het toepassen (en beredeneerd afwijken) van EDI middels coaching on the job.
Didactisch coachen
We zijn ons bewust van het feit dat leren versterkt wordt door feedback gericht op het leerproces en de onderliggende kwaliteiten. Deze manier van feedback geven noemen we ook wel 'didactisch coachen'. Ook hierin kunnen onze leerkrachten hun vaardigheden versterken tijdens coaching on the job.